Види навчальних занять та їх орієнтовна структура
Основними видами навчальних занять у коледжі є:
- лекція;
- семінарське, практичне, лабораторне заняття;
- урок;
- нетрадиційні види уроки;
- заняття-екскурсії;
- індивідуальні заняття;
- консультації: індивідуальні, групові.
Лекція
- Лекція – це логічне, послідовне викладення матеріалу, яке характеризується судженням, висновками, підсумком.
- Лекція - основна форма проведення навчальних занять у вищих навчальних закладах і призначена для засвоєння теоретичного матеріалу.
- Як правило, лекція є елементом системи занять, який охоплює основний теоретичний матеріал окремої або кількох тем навчальної дисципліни. Тематика курсу лекцій визначається робочою програмою. Можливе читання окремих лекцій з проблем, які стосуються даної навчальної дисципліни, але не охоплені навчальною програмою.
- Лекції проводяться лекторами, професорами і доцентами, викладачами вищого навчального закладу, а також провідними науковцями або спеціалістами, запрошеними для читання лекцій.
- Лектор, якому доручено читати курс лекцій, зобов’язаний перед початком відповідного семестру подати на предметну або циклову комісію складений ним конспект лекцій, контрольні завдання для проведення підсумкового контролю, передбаченого навчальним планом і програмою для даної навчальної дисципліни.
- Лектор зобов'язаний дотримуватися навчальної програми щодо тем лекційних занять, але не обмежуватися в питаннях трактування навчального матеріалу, формах і засобах доведення його до студентів.
Основні типи лекційних занять:
- вступна лекція;
- проблемна лекція;
- тематична лекція з елементами евристичної бесіди;
- лекція з елементами проблемних ситуацій;
- лекція з використанням ЕОМ і ТЗН;
- лекція з використанням реферативних робіт студентів;
- оглядова лекція.
Основні вимоги до лекції:
- високий науковий фаховий рівень лекційних занять;
- високий організаційно-методичний рівень лекційних занять;
- лекція повинна читатись відповідно до змісту програми, із дотриманням тем лекційних занять;
- лекція повинна містити новини галузі;
- надається право читати лекцію найдосвідченішим викладачам;
- дотримання вимог міждисциплінарних зв'язків;
- до початку семестру лектор зобов'язаний затвердити і подати на циклову комісію конспект лекцій з даної дисципліни.
Якісні характеристики:
- ефективність наукового впливу на якість виховання студентів;
- ефективність фахового впливу на якість знань студентів;
- підготовка лектора, вміння організувати творчу роботу студентів;
- глибина розглядуваних питань, уміння встановлювати міждисциплінарні зв'язки;
- сприйняття матеріалу студентами.
Вимоги до конспекту лекцій:
Конспект лекцій повинен мати такі елементи:
- назву дисципліни та спеціальності;
- загальний обсяг дисципліни та обсяг лекцій (год);
- рекомендації щодо вивчення дисципліни;
- наявність, види та методи поточного й підсумкового контролю знань;
- рекомендовану літературу та інші джерела інформації щодо дисципліни.
Кожна лекція повинна мати такі елементи:
- тему;
- питання, що розглядаються (звичайно не більше трьох);
- план;
- основні положення та висновки, ілюстративний матеріал, а також посилання на технічні засоби навчання;
- контрольні питання;
- завдання студентам для самостійної роботи;
- рекомендована література та інші джерела інформації щодо теми, яка розглядається.
Більш докладне розкриття теми лекції, близьке до викладання її автором в аудиторії, є текстом лекції. Тексти лекцій готуються до видання за правилами підручників і навчальних посібників.
Вимоги до лекційних занять: Лекція-бесіда(діалог з аудиторією):
- ü передбачає безпосередній контакт викладача з аудиторією;
- ü дозволяє визначити зміст теми викладу навчального матеріалу з урахуванням особливостей аудиторії;
- ü дозволяє використати колективне коло знань, запитання до аудиторії можуть ставитися на початку лекції і протягом заняття;
- ü запитання не повинні бути для контролю знань, а для вияснення рівня орієнтованості і пізнання студентів з певної проблеми, ступінь їх готовності до сприйняття нового матеріалу;
- ü запитання адресуються до всієї аудиторії;
- ü повинні формулюватись так, щоб відповіді були конкретними, студенти відповідають з місця;
- ü запитання можуть бути елементарними і проблемними;
- ü лектор зобов’язаний піклуватися про те, щоб запитання не залишалися без відповіді.
Лекція-дискусія:
- ü викладач не тільки використовує відповіді студентів на запитання, але й організовує вільний обмін думками в інтервалах між логічними розділами;
- ü дозволяє викладачеві керувати колективною думкою студентів; використовувати її з метою переконання, виправлення помилок, негативних явищ;
- ü ефективність буде лише при правильному підборі запитань для дискусії і вмілому цілеспрямованому керівництві нею;
- ü вибір запитань визначається викладачем залежно від складу студентів, матеріалу і конкретних даних завдань, які лектор ставить перед собою;
- ü лекція із застосуванням техніки зворотного зв 'язку;
- ü викладач з допомогою ТЗН має можливість одержати відповідь про реакцію всієї групи на поставлене запитання;
- ü у кінці кожного розділу даються запитання і на екрані висвічується правильний результат;
- ü запитання задаються на початку і в кінці викладу кожного логічного розділу лекції, по- перше, для того, щоб дізнатися на скільки студенти знають про дану проблему, по-друге,щоб вияснити рівень засвоєння матеріалу. Незадовільні результати підкажуть як змінити методи ведення лекції;
- ü найпростіший зворотний зв'язок можна здійснити методом усного опитування, застосуванням найпростіших тестів, безмашинного, машинного програмованого контролю тощо.
Проблемна лекція:
- ü наявність проблемних питань;
- ü наявність проблемних ситуацій, проблем;
- ü наявність гіпотез, розв'язування й аналіз проблеми;
- ü творче вивчення основних питань теми;
- ü підсумки з використанням евристичної бесіди;
- ü лекція-запрошення до колективного дослідження (поточна "мозкова атака");
- ü пропозиція студентам сумісно вивести те або інше правило, закономірність, явище;
- ü звертання до досвіду і знань аудиторії;
- ü уточнення: підвести під колективну думку теоретичну базу, систематизація колективної думки і повернення її слухачам у вигляді "спільно виробленого" висновку;
- ü завдання: не тільки повідомити корисну інформацію, але й зробити так, щоб студент переконався в тому, що він може сам одержати таку ж або подібну інформацію;
- ü переконати студентів, що така інформація є необхідною.
Лекція-консультація:
- ü після короткого викладу основних питань теми, студенти задають питання лектору;
- ü у кінці невелика дискусія з висновками викладача;
- ü організовують тоді, коли студентам варто надати допомогу;
- ü питання студентів можуть подаватися в усній і письмовій формі;
- ü перша частина проводиться у вигляді лекцій, друга - консультація (відповіді на запитання, обмін думками);
- ü можна проводити самостійне вивчення матеріалу за підручником і консультацією.
Прес-конференція:
- ü проводиться із запрошенням спеціалістів, організовується з комплексних проблем;
- ü проводиться не одним викладачем, а науковцями з даної проблеми;
- ü проводиться тоді, коли запитання студентів виходять за рамки тематики навчального курсу;
- ü студенти можуть підготувати питання в письмовій формі;
- ü можна проводити з використанням комп’ютерної техніки.
Структура лекції:
Вступна частина:
- - формування мети і завдань;
- - коротка характеристика основної проблеми;
- - встановлення міжпредметних зв'язків;
- - список літератури.
Виклад лекційного матеріалу:
- - встановлення, аналіз, доказ подій і явищ;
- - розгляд фактів;
- - характеристика певних точок зору на це питання;
- - зв'язок з практикою, майбутньою професією.
Висновок:
- - формування висновків;
- - постановка завдань для самостійної роботи;
- - методичні поради;
- - відповіді на запитання студентів.
Методи навчання:
- ü лекція;
- ü бесіда;
- ü проблемний виклад;
- ü ілюстрація;
- ü демонстрація;
- ü поточний контроль знань.
Семінарське заняття
- Семінарське заняття - форма навчального заняття, при якій викладач організовує дискусію навколо попередньо визначених тем, до котрих студенти готують тези виступів на підставі індивідуально виконаних завдань (рефератів).
- Семінарські заняття проводяться з однією академічною групою.
- Перелік тем семінарських занять визначається робочою навчальною програмою дисципліни.
- На кожному семінарському занятті викладач оцінює підготовлені студентамиреферати, їх виступи, активність у дискусії, уміння формулювати і відстоювати свою позицію тощо.
- Підсумкові оцінки за кожне семінарське заняття виставляютьсяу навчальний журнал.
- Отримані студентом оцінки за семінарські заняття враховуються при виставленні підсумкової оцінки з даної навчальної дисципліни.
Типи семінарських занять
Семінар з використанням евристичної бесіди:
- ü постановка та вирішення пізнавальних завдань;
- ü використання запитань і організація відповіді студентів.
Семінар-диспут:
- ü студенти в ситуаціях полеміки вчаться аргументовано захищати свої ідеали, думки, переконання, ідеї;
- ü наявність питань, що розглядаються;
- ü вибір методів роботи студентів.
Семінар з виступами студентів:
- ü видача індивідуальних завдань студентам;
- ü виконання студентами рефератів, доповідей, повідомлень;
- ü наявність обговорюваних питань чи проблем;
- ü форми роботи для вирішення питань, проблем.
Міждисциплінарний семінар:
- ü наявність проблемних запитань, запитань з декількох навчальних дисциплін;
- ü обговорення проблемних запитань;
- ü вибір форм і методів роботи студентів.
Комбіноване семінарське заняття:
- ü постановка навчальних завдань;
- ü наявність цих завдань;
- ü доповіді, реферати, повідомлення, які переходять у розгорнуту бесіду або дискусію.
Семінар-практикум:
- ü наявність запланованих питань;
- ü складання відповідно до плану завдань творчого, пошукового та дослідного характеру;
- ü обговорення та вирішення поставлених завдань.
Призначення семінарських занять:
- ü розвивати самостійність студентів;
- ü вдосконалювати та поглиблювати закріплені знання;
- ü розвивати вміння і навички роботи з додатковою та довідковою літературою;
- ü оволодівати методами добору матеріалу, вчитися виділяти головне;
- ü вчити студентів користуватися різними формами роботи.
Вимоги до семінарських занять
- ü високий організаційний, науково-методичний рівень семінарських занять;
- ü проведення семінарського заняття після прочитання циклу лекцій на відповідну тему навчальної дисципліни;
- ü виділення науково обгрунтованого об'єму літератури самостійної роботи при підготовці до семінару;
- ü наявність графіка групових та індивідуальних консультацій за темою семінарського заняття.
Якісні характеристики семінарського заняття:
- ü ефективність навчально-виховного впливу на студентів;
- ü відповідність планів семінарських занять програмі курсу;
- ü підготовка викладача, змістовність вступного і заключного слова викладача, характеристика доповідей студентів;
- ü глибина розгляду основнихпитань, уміння встановлювати міждисциплінарні зв'язки.
- ü активність студентів;
- ü взаємодія в різних формах роботи;
- ü порядок обліку і контролю.
Викладач під час проведення семінарського заняття здійснює:
- ü контроль відвідування;
- ü контроль якості виступів студентів, виконаної ними роботи;
- ü характеристику відповідей студентів, вказує на недоліки, шляхи та засоби їх подолання;
- ü виставлення кожному студенту оцінки.
Структура семінарського заняття:
Організаційна частина
- - ознайомлення з темою та планом заняття;
- - визначення критеріїв оцінювання.
Навчально-дискусійна частина
- - диспут на визначену тему за повідомленим планом;
- - виступи доповідачів та їх опонентів;
- - робота зі студентами, що не взяли участі в диспуті, але готові до відповіді;
- - рецензування та обговорення рефератів;
- - "мозковий штурм";
- - класичний семінар (семінар із виступами студентів) відповідей;
- - висновок, узагальнення з кожного питання.
Заключна частина
- - мотивована оцінка роботи студентів;
- - поточний контроль знань.
Запам'ятайте!
- Студент повинен заздалегідь знати тему і мету семінару, отримати план або перелік питань, що виносяться на семінарське заняття.
- Питання до семінарського заняття формулюються так, щоб студент мав змогу мислити або висловлювати свої думки.
- Семінарське заняття повинно сприяти тому, щоб студенти самостійно дійшли висновків і узагальнень щодо теми, яка виноситься на семінар.
- На семінарському занятті бажано застосовувати дискусійний характер, а студенти матимуть змогу формувати систему поглядів на те чи інше явище.
- Найцікавішим буде той семінар, який ставитиме для студентів певну проблематику, носитиме дискусійний характер.
- Головна мета семінарського заняття полягає не в механічному повторенні теоретичного курсу (змісту лекцій), а в напруженій роботі думки, високій пізнавальній активності, виробленні практичних навичок застосування матеріалу.
Вимоги до методичних рекомендацій щодо проведення семінарського заняття
Методичні рекомендації до семінарського заняття повинні мати такі елементи:
- - номер і тему заняття;
- - мету і завдання заняття;
- - план семінару;
- - за потреби словник або визначення найбільш важливих термінів, понять тощо;
- - контрольні питання;
- - порядок проведення семінару;
- - критерії оцінювання роботи студента на семінарі;
- - рекомендовану літературу та інші джерела інформації щодо теми, яка розглядаються.
Практичне заняття
- Практичне заняття – форма навчального процесу, при якій викладач організовує детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни та формує вміння і навички їх практичного застосування шляхом індивідуального виконання відповідно до сформованих завдань.
- Практичне заняття проводиться з метою формування у студентів умінь і навичок роботи з технікою, обладнанням, для більш глибокого їх вивчення, виконання окремих прийомів тощо.
- За метою і структурою практичні заняття є ланцюжком, який пов'язує теоретичне навчання і навчальну практику з дисципліни.
- Перелік тем практичної роботи визначається робочою навчальною програмою дисципліни.
- Проведення практичного заняття ґрунтується на попередньо підготовленому методичному матеріалі для виявлення ступеня оволодіння студентами необхідних теоретичних положень, наборі завдань різної складності для розв'язання їх студентами на занятті.
- Вказані методичні засоби готуються викладачем, якому доручено проведення практичних занять, за погодженням з лектором даної навчальної дисципліни.
- До кожного практичного заняття повинна бути складена інструктивно-методична карта для студентів, що є обов'язковим документом і забезпечує послідовність дій студентів на досягнення мети практичного заняття та конкретизує підготовку їх до заняття.
- Оцінки, отримані студентом за практичні заняття, зараховуються при виставленні підсумкової оцінки з даної навчальної дисципліни.
Практичне заняття включає:
- ü проведення попереднього контролю знань, умінь і навичок студентів;
- ü виконання практичних завдань;
- ü постановку загальної проблеми викладачем та її обговорення за участю студентів,
- ü розв'язування контрольних завдань;
- ü їх перевірку, оцінювання;
- ü домашнє завдання.
Форми організаційної роботи на практичних заняттях:
- ü групова фронтальна -повинно бути однотипне обладнання в розрахунку на всю групу (підгрупу);
- ü бригадна фронтальна - використовується в тих випадках, коли немає можливості проводити заняття групою фронтально. У цьому випадку група ділиться на ланки (2-5 осіб). Кожна ланка в один і той же час виконує однакові види робіт на відповідних робочих місцях. Переміщення ланок по робочих місцях відбувається відповідно до розробленого графіка.
- ü бригадна форма- проводиться аналогічно до бригадної фронтальної, але при умові, коли кожна бригада виконує різні види робіт на відповідних робочих місцях;
- ü індивідуальна форма - кожний студент має індивідуальне практичне завдання.
Методи практичного заняття:
- ü інструктаж;
- ü вправи;
- ü дослідження;
- ü самостійна робота;
- ü стимулювання.
Призначення практичного заняття:
- ü вдосконалення теоретичного матеріалу та його застосування;
- ü застосування вмінь і навичок при роботі з механізмами, обладнанням, інструментами, розв'язанні вправ.
Вимоги до практичного заняття:
- ü участь студентів у різних формах роботи;
- ü розвиток самостійності студентів;
- ü високий організаційний рівень,
- ü високий методичний і науковий рівень;
- ü раціональне використання часу;
- ü дотримання правил техніки безпеки й охорони праці;
- ü дотримання тем навчальної дисципліни;
- ü дотримання технології послідовності виконання роботи;
- ü наявність та підготовленість робочих місць для практичних занять;
- ü дотримання вимог ведення діловодства.
Якісні характеристики практичного заняття:
- ü ефективність самостійної роботи студентів;
- ü відповідність та узгодженість практичних занять з програмою курсу;
- ü підготовка викладача, його дії, характеристика відповідей і роботи студентів;
- ü своєчасне виконання роботи, оформлення та здача звіту;
- ü збереження приладів, інструментів, робочого місця під час роботи та після її закінчення.
Порядок обліку і контролю:
- ü контроль відвідування. Контроль теоретичної підготовки;
- ü контроль самостійності при виконанні практичної підготовки;
- ü контроль за дотриманням правил техніки безпеки й охорони праці, охайності в роботі;
- ü контроль своєчасності й охайності виконання звіту;
- ü виставлення оцінок кожному студенту.
Методичні рекомендації до практичного заняття:
Методичні рекомендації до практичного заняття повинні мати такі елементи:
- - номер і тему заняття;
- - мету і завдання заняття;
- - постановку завдання (опис конкретної ситуації);
- - за потреби коротко основні відомості з теорії або лекційних занять,
- - потрібні технічні засоби, наочність, довідковий матеріал тощо;
- - вирішення типового завдання;
- - аналіз одержаних результатів і можливих варіантів завдання та шляхів їх розв'язання;
- - завдання для самостійної роботи;
- - критерії оцінювання роботи студента на практичному занятті;
- - контрольні питання;
- - рекомендовану літературу та інші джерела інформації щодо теми, яка розглядається;
- - додатки за потреби (довідковий матеріал, перелік завдань для самостійної роботи тощо).
Лабораторне заняття
- Лабораторне заняття - форма навчального заняття, при якому студент під керівництвом викладача особисто доводить натуральні або імітаційні експерименти чи досліди з метою практичного підтвердження окремих теоретичних положень даної навчальної дисципліни, набуває практичних навичок роботи з лабораторним обладнанням, обчислювальною технікою, вимірювальною апаратурою, методикою експериментальних досліджень у конкретній галузі.
- Якщо вказані риси в занятті відсутні, то воно є практичним заняттям або колоквіумом, семінаром тощо.
- Перелік лабораторних занять визначається робочою навчальною програмою дисципліни.
- Замінювати лабораторне заняття іншими видами навчальних занять не дозволяється.
- Підсумкова оцінка виставляється в журналі обліку виконання лабораторних робіт.
- Оцінки, отримані студентом за виконання лабораторних робіт враховуються при виставленні семестрової (підсумкової) оцінки з даної навчальної дисципліни.
Лабораторне заняття включає:
- ü проведення інструктажу з техніки безпеки;
- ü проведення поточного контролю підготовки студентів до виконання конкретної лабораторної роботи;
- ü виконання завдань теми заняття;
- ü оформлення й індивідуальний звіт з виконаної роботи;
- ü його захист;
- ü оцінювання.
Типи лабораторних занять та методи їх проведення:
- ü традиційні лабораторні заняття;
- ü дослідні лабораторні заняття.
Особливості традиційного лабораторного заняття:
- ü мета роботи наперед точно визначена;
- ü обладнання, прилади, інструменти наперед підібрані і в підготовленому вигляді запропоновані студентам;
- ü методика та послідовність операції наперед точно відпрацьовані і зведені в інструктивно-методичну карту, підготовлені і форми звітної документації;
- ü характером роботи є операції, що підтверджують закони, які студенти раніше вивчали;
- ü результат, який повинен бути одержаний у роботі, відомий студентам.
Особливості дослідного (експериментального) лабораторного заняття:
- ü визначення теми і мети роботи;
- ü студенти самостійно під керівництвом викладача розробляють відповідні вимоги до виконання роботи;
- ü прилади та інструменти, що зберігаються в лабораторії, видаються студентові на вимогу;
- ü методику й послідовність роботи, форми фіксації її результатів розробляє сам студент під керівництвом викладача на основі досвіду, одержаного при виконанні проведених раніше робіт;
- ü характер роботи - дослідження явищ з метою находження невідомих студентові явищ;
- ü результат роботи студентові наперед невідомий.
Форми роботи
Індивідуальна:
- ü індивідуальні лабораторні роботи виконуються за індивідуальним планом (інструктивно-технологічною картою), тобто кожен студент одержує своє завдання, яке він повинен виконати незалежно від інших;
- ü діяльність викладача при проведенні таких лабораторних занять полягає в уважному спостереженні за роботою студентів, особливо відстаючих, стежить, щоб вони працювали правильно; допомагає їм у потрібний момент;
- ü переваги такого виду організації лабораторних занять, особливо в умовах виробництва очевидні, але вони мають і свої недоліки. Перш за все, викладачеві важко керувати всією групою студентів, тому йому доводиться переключатися з однієї роботи на іншу.
Групова:
- ü виконання завдань лабораторної обробити у невеликих за складом групах студентів;
- ü під час проведення лабораторної роботи досягнення загальної мети відбувається спільними зусиллями членів групи;
- ü така діяльність не ізолює студентів один від одного, а навпаки, дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і сприяє поглибленню знань, виробленню та закріпленню умінь та навичок;
- ü у процесі групової діяльності зникає страх спілкування з викладачем;
- ü завдання лабораторної роботи виконується індивідуально, але з елементами взаємодопомоги;
- ü виникає можливість учитися один в одного;
- ü покращується контроль і корекція знань, адже студенти опитують один одного, разом працюють над виконанням завдань і вправ, перевіряють правильність виконання;
- ü викладач оцінює результати навчання кожного члена групи.
Фронтальна:
- ü передбачає виконання ідентичних завдань при повному обладнанні:
- ü для проведення фронтальних лабораторних практичних робіт всю роботу поділяють на окремі частини або етапи. Перед початком кожної частини самостійної роботи видається конкретне завдання всім студентам і пояснюється хід його виконання;
- ü завдання виконують одночасно всі студенти групи. Якщо лабораторне завдання забезпечується інструктивно-технологічними картами, то викладач може пояснити виконання всіх етапів відразу. Після закінчення роботи викладач підводить підсумки і разом з студентами робить висновки.
Ланками:
- ü для роботи у ланках студенти розподіляються по декілька осіб. Уланці може бути від 2 до 5 студентів;
- ü при комплектуванні ланок враховується успішність з предмету, ступінь мислення, комунікативні якості, здатність студента до самостійного виконання завдань;
- ü ланки не повинні бути постійними, бо це може привести до виникнення груп різного рівня успішності;
- ü у кожній ланці визначається старший - ланковий. Це студент, який добре навчається з навчальної дисципліни і виявив бажання допомогти своїм товаришам у навчанні;
- ü кожна ланка, одержує завдання. Успіх при виконані завдань залежить від ретельної підготовки, уміння викладача приділити належну увагу кожній ланці;
- ü при відповідних перевагах роботи ланками в організації лабораторних є й недоліки. Незважаючи на те, що студенти в ланки відбираються з приблизно однаковою успішністю і швидкістю мислення знаходиться "лідер", який не консультує як працювати не допомагає останнім, а робить все сам, решта студентів допомагають йому або пасивно спостерігають.
Призначення лабораторного заняття:
- ü формувати професійні вміння та навички;
- ü вміння застосовувати знання на практиці;
- ü дослідження наукових гіпотез.
Вимоги до лабораторної роботи:
- ü раціональне обладнання робочих місць, забезпеченість необхідним обладнанням, інструментами, інструктажем, матеріалом, який необхідний для проведення робіт;
- ü дотримання правил техніки безпеки та охорони праці;
- ü систематична перевірка надійності і комплектності обладнання;
- ü наявність на кожному місці розроблених інструкцій, необхідної літератури, бланків звітної документації.
Якісні характеристики
- ü обладнання робочих місць повинні забезпечувати виконання роботи кожним студентом;
- ü засвоєння студентами необхідної теоретичної інформації;
- ü засвоєння студентами правил охорони праці і техніки безпеки, прийомів роботи з інструментами й обладнанням;
- ü свідомість дій студентів, розуміння ними безпосереднього зв'язку між теорією і виконуваною роботою;
- ü оформлення лабораторної роботи проводиться у лабораторії.
Порядок обліку та контролю:
- ü автоматизований контроль;
- ü тестовий контроль;
- ü непідготовлені студенти до виконання лабораторних робіт не допускаються;
- ü при роботі групами слід вибрати старшого (бригадира).
Методичні рекомендації до лабораторного заняття
Методичні рекомендації до лабораторного заняття повинні мати такі елементи:
- - номер і тему лабораторного заняття;
- - мету і завдання, які вирішуються в процесі виконання лабораторного заняття;
- - за потреби коротко основні відомості з теорії або лекційних занять;
- - опис лабораторної установки (об'єкта спостереження) та вимірювальної апаратури;
- - порядок виконання роботи та дотримання техніки безпеки;
- - порядок обробки результатів замірів (спостережень);
- - порядок оформлення та захисту викопаної лабораторної о заняття, критерії оцінювання;
- - контрольні питання;
- - рекомендована література та інші джерела інформації щодо теми, яка розглядається;
- - особливу увагу треба звернути на дотримання вимог техніки безпеки під час виконання лабораторних занять. Загальні вимоги щодо техніки безпеки повинні бути вивішені в приміщенні, де виконується лабораторне заняття, специфічні вимоги - в методичних вказівках до цієї роботи.
Проведення лабораторних і практичних занять:
- ü у ході лабораторних і практичних робіт студенти виконують різні практичні дії;
- ü основою успішного виконання практичних дій є вміле керівництво роботою з боку викладача, яке здійснюється завдяки інструктуванню студентів протягом всього заняття;
- ü інструктаж - це діяльність викладача, спрямована на організацію, коригування та вдосконалення навчально-практичної роботи, необхідна для засвоєння знань, умінь і навичок, передбачених програмою.
Види інструктажів:
- ü вступний;
- ü поточний;
- ü заключний.
Вступний інструктаж
Під час проведення вступного інструктажу викладач має на меті:
- ü перевірити засвоєння теоретичного матеріалу з даного питання, мобілізувати опорні знання для успішного заняття;
- ü підготувати студентів до самостійної роботи;
- ü повідомити тему, мету і послідовність виконання завдання;
- ü ознайомити з інструктивно-технологічною картою;
- ü дати вказівки, як і коли користуватися обладнанням, приладами, посібниками;
- ü при проведенні вступного інструктажу викладач знайомить студентів з правилами техніки безпеки, пояснює, як вести записи, розрахунки, креслити графіки тощо;
- ü необхідно пояснити, як вести підготовку матеріалів та оформити звіт про виконану роботу;
- ü у цій частині заняття викладач перевіряє наявність зошитів для лабораторних і практичних занять.
Поточний інструктаж:
- ü ведеться в ході роботи, здійснюється під час виконання завдань студентами;
- ü такий інструктаж може бути індивідуальним або груповим;
- ü при такому інструктуванні викладачеві не слід займатися однією ланкою чи студентом і не бачити всієї групи;
- ü не можна перетворювати допомогу в підказування;
- ü якщо у студентів виникли труднощі, то викладачеві потрібно шляхом уточнюючих питань домогтися того, щоб вони вияснили причини такої ситуації і знайшли шляхи виходу з нього.
Заключний інструктаж:
- ü проводиться після виконання завдання всіма студентами;
- ü при цьому викладач аналізує роботу всієї групи, ланок і окремих студентів;
- ü звертає увагу на успіхи чи окремі невдачі, на відхилення в роботі від інструктивно- методичної карти тощо.
Запам'ятайте!
- ü усі лабораторні та практичні заняття повинні проводитися на високому науково- методичному рівні, враховуючи передовий досвід;
- ü викладач зобов'язаний забезпечити повне проведення всіх лабораторних і практичних занять, які передбачені програмою. Не дозволяється скорочення або заміна тем занять без відповідного розгляду цикловою комісією і дозволу керівництва навчального закладу;
- ü перед початком лабораторних і практичних занять викладач зобов'язаний перевірити рівень теоретичних знань з вивченого питання. До занять допускаються тільки ті студенти, які засвоїли теоретичний матеріал;
- ü до початку занять викладач повинен забезпечити повну готовність робочих місць відповідно до програми, розробленої ним інструктивноо-методичною картою і паспортом робочого місця;
- ü до початку виконання студентами робіт викладач зобов'язаний ознайомити їх з правилами техніки безпеки, перевірити теоретичні знання та спецодяг;
- ü у ході заняття викладач зобов'язаний забезпечити якісне виконання завдань, спрямувати студентів на творчий пошук;
- ü обов'язково за кожне лабораторне або практичне заняття викладач повинен оцінити рівень практичних умінь студента;
- ü виконана робота реєструється у навчальному журналі на сторінках "Лабораторні і практичні роботи з дисципліни". Усі студенти повинні відпрацювати кожну роботу з дисципліни;
- ü виконання лабораторних і практичних робіт обов'язково враховується при атестації;
- ü у студента повинен має бути робочий зошит з виконаними лабораторними і практичними роботами.
Підготовка до лабораторних і практичних занять
На успішне проведення лабораторних і практичних занять впливають такі фактори:
- - якісне складання навчально-методичної карти (плану) заняття;
- - наявність для студентів інструктивно-методичноїкарти заняття;
- - безпосереднє знання викладачем виробничої діяльності, її технологічних особливостей (якщо робота виконується в умовах виробництва).
- ü складання плану за темою заняття передує велика організаційно методична робота підбору матеріалу до заняття, вибору методів і прийомів діяльності викладача, погодження місця для проведення заняття;
- ü заздалегідь до лабораторних і практичних занять викладач готує список необхідного обладнання та матеріалів;
- ü лабораторну та практичну роботу згідно з переліком обладнання і карти методичного забезпечення заняття готує лаборант або викладач;
- ü усі матеріали і обладнання повинні бути підготовлені до початку заняття;
- ü виконуючи завдання, студенти не повинні залишати своїх місць, не шукати необхідного;
- ü до початку заняття викладач зобов'язаний перевірити не тільки наявність обладнання на робочих місцях, але й упевнитись в його справності, перевірити розрахунки, виміряти відповідні параметри, прослідкувати за процесом тощо;
- ü робоче місце повинне мати естетичний вигляд, бути зручним для роботи;
- ü на робочому місці в умовах виробництва повинні бути дотримані основні правила з техніки безпеки. Викладач повинен передбачити безумовне їх виконання студентами і уточнити специфічні вимоги до конкретної роботи, на конкретному робочому місці;
- ü особливо ретельно викладач повинен підходити до вирішення питань безпеки при роботі з механізмами, електричним струмом, тваринами, хімічними речовинами, отрутою, інструментами тощо;
- ü викладач повинен передбачити, щоб студенти зайшли на місце проведення практичного заняття тільки після дзвінка;
- ü при проведенні занять зі спеціальних дисциплін студенти забезпечуються спецодягом (халатами, фартухами тощо);
- ü після проведення заняття студенти мають прибрати робоче місце.
Урок
- ü урок - основна форма навчально-виховної роботи зі студентами, які навчаються за програмою повної загальної середньої освіти, при якому викладач проводить заняття у межах, встановлених часом, з постійною групою або групами студентів згідно з розкладом;
- ü урок може поєднувати у своїй структурі як викладення навчального матеріалу, так і поточний контроль знань та умінь;
- ü викладач, здійснюючи загальноосвітню підготовку студентів, обов’язково у робочій навчальній програмі та поурочних планах зазначає тип уроку та форму його проведення з чітким формулюванням мети;
- ü найважливішою складовою навчально-виховного процесу є дидактична мета, від якої залежить класифікація уроків.
Загальні вимоги до уроку:
- ü проведення уроку на основі сучасних наукових досягнень, передового педагогічного досвіду, закономірностей навчального процесу;
- ü проведення уроку на основі методик гуманних дидактичних концепцій;
- ü особистісна спрямованість, тобто забезпечення студентам умов для самореалізації та ефективної навчально-пізнавальної діяльності з урахуванням їхніх інтересів, потреб, нахилів, здібностей та життєвих настанов;
- ü оптимальне поєднання і системна реалізація на уроці дидактичних принципів;
- ü встановлення міжпредметних зв'язків, які усвідомлюються студентами;
- ü зв'язок із раніше засвоєними знаннями, навичками, уміннями, опора на досягнутий рівень розвитку студентів;
- ü актуалізація, стимулювання й активізація розвитку всіх сфер особистості студента: мотиваційної, пізнавальної, емоційно-вольової, фізичної, моральної тощо;
- ü логічність, вмотивованість і емоційність усіх етапів навчально-пізнавальної діяльності студентів;
- ü ефективне застосування сучасних дидактичних засобів, особливо – комп'ютерних;
- ü тісний зв'язок із життям та практикою;
- ü формування практично необхідних знань, навичок, умінь, ефективної методики навчально-пізнавальної діяльності;
- ü формування мотивації навчально-пізнавальних дій, професійного становлення, потреби постійної самоосвіти;
- ü діагностика, прогнозування, проектування і планування кожного уроку.
Дидактичні вимоги:
- ü чіткеформулювання теми та освітніх завдань;
- ü забезпечення єдності навчальної, розвиваючої та виховноїмети;
- ü широке використання методів, прийомів і способів активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів та їхнього творчого розвитку;
- ü опора на загальнолюдські цінності в застосуванні принципів навчання;
- ü творчий підхід до обгрунтування методики проведення кожного уроку;
- ü забезпечення активного зворотного зв'язку, дієвого контролю і управління тощо.
Інші вимоги до уроку:
- ü організаційні (чіткість, раціональне використання часу, обладнання, дисципліна тощо);
- ü управлінські (цілеспрямованість, оперативність, конкретність, стиль управління тощо);
- ü санітарно-гігієнічні (температура, освітленість, працездатність, перевтома тощо);
- ü етичні (рішучість, вимогливість, принциповість, справедливість, тактовність тощо);
- ü психологічні (врахування індивідуально-психічних особливостей студентів, психічного стану студентів і викладача, настрою викладачатощо).
Типи уроків:
- ü уроки засвоєння нових знань;
- ü уроки формування умінь і навичок;
- ü урок застосування знань, умінь і навичок;
- ü уроки узагальнення та систематизації знань;
- ü урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок;
- ü комбінований (змішаний урок);
- ü нестандартні уроки.
Урок засвоєння нових знань
Передбачає сприймання їх, усвідомлення, осмислення на основі встановлення внутрішніх і зовнішніх взаємозв’язків, запам’ятовування, узагальнення, систематизацію, готовність до практичного застосування.
Особливості структури:
- ü організація студентів групи;
- ü перевірка домашнього завдання;
- ü актуалізація та корекція опорних знань;
- ü ознайомлення студентів із темою, цілями та завданнями уроку;
- ü мотивація учіння;
- ü сприймання та усвідомлення студентами навчального матеріалу;
- ü осмислення взаємозв’язків між його елементами;
- ü узагальнення і систематизація знань;
- ü підведення підсумків уроку; повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок формування умінь і навичок
Такому формуванню сприяє виконання системи передбачених навчальною програмою вправ та завдань.
Структура:
- ü перевірка домашнього завдання;
- ü актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок;
- ü ознайомлення студентів із темою, метою і завданнями уроку;
- ü вивчення нового матеріалу, практичне застосування нових знань посередництвом пробних вправ;
- ü самостійне застосування нових знань у стандартних ситуаціях на основі виконання тренувальних вправ за зразком, інструкцією чи заздалегідь підготовленою технологічною, інструктивно-методичною картою;
- ü перенесення здобутих знань, умінь і навичок у нестандартні ситуації і використання їх на творчому рівні (виконання завдань і вправ творчого характеру);
- ü підведення підсумків уроку;
- ü повідомлення і пояснення домашнього завдання.
Урок застосування знань, умінь і навичок
Використання засвоєних знань, умінь і навичок на практиці виступає одночасно засобом і метою навчально-виховного процесу. Як засіб навчання здобута інформація використовується на різних уроках.
Структура:
- ü перевірка домашнього завдання;
- ü актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок;
- ü повідомлення теми, цілей та завдань уроку;
- ü осмислення змісту та технології виконання системи необхідних навчальних дій;
- ü самостійне виконання поставлених завдань під контролем викладача;
- ü звіт студентів про роботу;
- ü обґрунтування викладачем її результатів та проведення відповідної корекції;
- ü повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок узагальнення та систематизації знань
Переслідує мету встановлення як внутрішніх зв’язків засвоєної системи знань, так і зовнішніх, міжсистемних зв’язків на основі попередньо вивченого. Уроки цього типу передбачають в основному індуктивний підхід: від окремого до загального.
Структура:
- ü ознайомлення студентів з темою, цілями та завданнями уроку;
- ü мотивація учіння;
- ü відтворення здобутих знань;
- ü узагальнення та систематизація їх із встановленням внутрішньо-системних та зовнішньо системних зв’язків;
- ü підведення підсумків уроку;
- ü повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок
Передбачає перевірку і корекцію здобутих знань, умінь і навичок на різних рівнях їхнього засвоєння: репродуктивному, продуктивному або реконструктивному, творчому.
Структура:
- ü повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
- ü мотивація учіння;
- ü перевірка засвоєння cтудентами знань на репродуктивному рівні;
- ü перевірка здатності студентів установлювати внутрішньо системні та зовнішньо системні зв’язки;
- ü застосування здобутих знань, навичок на практиці у стандартних та змінених умовах;
- ü перевірка, аналіз, корекція та оцінка виконаних робіт;
- ü підведення підсумків уроку;
- ü повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Комбінований (змішаний) урок
- На таких уроках застосовуються різні комбінації структурних елементів різних типів уроків.
- Такі уроки проводяться наприкінці вивчення теми, розділу й виконують цілу низку функцій: контролюючу, навчальну, виховну, діагностуючу тощо.
- Можуть бути організовані досить різноманітно (у вигляді ігор-змагань, аукціонів, огляду знань тощо), мають широкі можливості для поєднання індивідуальної і групової роботи.
Структура:
- ü повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
- ü мотивація учіння cтудентів;
- ü перевірка, оцінка та корекція засвоєних попередньо знань, умінь та навичок;
- ü актуалізація та корекція опорних знань студентів;
- ü сприймання, осмислення, узагальнення та систематизація нових знань;
- ü закріплення їх як на репродуктивному, так і на продуктивному рівнях;
- ü корекція їх у випадку потреби;
- ü підведення підсумків уроку;
- ü повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Структурні варіанти розглянутих типів уроків умовні й піддаються зміні залежно від творчої уяви викладача, від особливостей поставлених ним цілей та завдань.
Нестандартні уроки
Нестандартні уроки відрізняються специфічним змістовим наповненням та нестандартною структурою, які дозволяють наближати процес навчально-пізнавальної діяльності до життя.
У навчальному процесі в технікумі під час загальноосвітньої підготовки студентів можна використовувати такі нестандартні види уроків:
- Уроки ділової та рольової гри: уроки-суди, уроки прес-конференції, уроки-слідства, уроки захисту проектів тощо.
- Театралізовані уроки: уроки-драми, уроки-спектаклі, уроки-концерти, уроки-казки, уроки-феєрії, уроки-етюди тощо.
- Уроки-змагання: уроки КВК, уроки «Що? Де? Коли?», уроки-вікторини, уроки- конкурси, уроки-турніри, уроки «мозкової атаки» та ін.
- Уроки широкомасштабного огляду знань: уроки-панорами, уроки-подорожі і т. д.
- Уроки творчого пошуку: уроки-розвідки, уроки лабораторного дослідження, уроки
«Еврика», уроки-експедиції тощо.
- Уроки комунікативної спрямованості: уроки-диспути, уроки-усні журнали, уроки- діалоги, уроки філософських роздумів, уроки філософії серця, уроки-мрії й т. д.
- Уроки-звіти: уроки захисту індивідуальних творчих робіт, уроки-заліки, уроки- демонстрації, уроки експертної оцінки.
- Уроки, які наслідують форми занять вищої ланки освіти: уроки-лекції, уроки- семінари, уроки-конференції.
- Інтегровані уроки – поглиблене вивчення теми за рахунок використання пізнавальних засобів різних навчальних дисциплін.
Заняття-екскурсії (заняття на виробництві)
- ü це специфічне навчально-виховне заняття, перенесене відповідно до певної освітньої або виховної мети на підприємство, в установу, організацію, в магазин, заклад харчування, туристичну фірму, готель, музей, банк, казначейство, будинок-інтернат тощо;
- ü як і будь-яке заняття, екскурсія передбачає особливу організацію взаємодії викладача і студента;
- ü на екскурсії поряд із спостереженнями студентів використовуються розповідь, бесіда, демонстрація та інші методи;
- ü освітньо-виховне значення занять-екскурсій полягає в тому, що вони служать накопиченню наочних уявлень та життєвих фактів, збагачення чуттєвого досвіду студентів;
- ü допомагають встановленню зв’язку теорії з практикою, з життям;
- ü сприяють вирішенню завдань естетичного виховання, розвитку почуття любові майбутньої професії, до рідного краю.
Індивідуальне заняття:
- ü проводиться з метою підвищення рівня їх підготовки та розкриття індивідуальних творчих здібностей студентів;
- ü індивідуальні навчальні заняття організовуються за окремим графіком з урахуванням індивідуального навчального плану студента і можуть охоплювати частину або повний обсяг занять однієї чи декількох навчальних дисциплін, а в окремих випадках повний обсяг навчальних занять для одержання освітнього кваліфікаційного рівня;
- ü види індивідуальних занять, їх обсяг, форми і методи проведення, форми та методи поточного контролю, підсумкового контролю (крім державної атестації) визначаються індивідуальним планом студента;
- ü індивідуальний навчальний план студента складається на підставі робочого навчального плану і включає всі нормативні навчальні дисципліни та частину вибіркових навчальних дисциплін, вибраних студентом;
- ü індивідуальний навчальний план складається на кожний навчальний рік і затверджується в порядку, встановленому вищим навчальним закладом;
- ü вибіркові навчальні дисципліни, введені вищим навчальним закладом за освітньо- професійною програмою і включені до індивідуального плану студента, є обов'язковими для вивчення;
- ü за виконання індивідуального навчального плану відповідає студент;
- ü за відповідність фахової підготовки студента відповідаєкерівник навчального структурного підрозділу.
Призначення індивідуального заняття:
- ü проводиться з окремими студентами;
- ü підвищення рівня підготовки студентів;
- ü розкриття індивідуальних творчих здібностей.
Вимоги до індивідуального заняття:
- ü наявність індивідуального плану студента;
- ü узгодження індивідуального плану з навчальним планом;
- ü термін для роботи за індивідуальним планом;
- ü кількість дисциплін, обсяг;
- ü форми і методи поточного та підсумкового контролю.
Якісні характеристики:
- ü розробка індивідуального плану;
- ü затвердження плану головою циклової комісії та заступником директора з навчальної роботи;
- ü форми і методи роботи вибирає студент;
- ü форми і методи контролю визначає заввідділенням.
Консультації:
- ü консультація - форма навчального заняття, при якій студентотримує відповіді від викладача на конкретні запитання або пояснення певних теоретичних положень чи аспектів їх практичного застосування;
- ü консультація може бути індивідуальною або груповою, залежно від того чи викладач консультує студентів з питань, пов'язаних із виконанням індивідуальних завдань чи з теоретичних питань навчальної дисципліни;
- ü обсяг часу, відведений викладачу для проведення консультацій з конкретної дисципліни, визначається навчальним планом.
Види консультацій:
- ü групові - (екзаменаційні)передбачають роботу для групи студентів;
- ü індивідуальні -передбачають роботу з окремими студентами.
Методи:
- ü лекція;
- ü розв'язування вправ;
- ü виконання графічних робіт;
- ü робота з підручником.
Призначення консультаційних занять:
- поглибити знання студентів з дисципліни, що вивчається;
- дати відповіді студентам на незрозумілі питання;
- дати відповіді на застосування теоретичних положень до розв'язання практичних вправ.
Вимоги до консультаційних занять:
- викладач зобов'язаний дати пояснення на запитання студента;
- консультація проводиться в закріпленій аудиторії;
- консультація проводиться після занять, у дні і години, передбачені графіком;
- консультація проводиться з теоретичних і практичних занять.
Якісні характеристики:
- ü високий науковий рівень;
- ü високий організаційний рівень;
- ü якість засвоєння студентами матеріалу;
- ü невеликі затрати часу.